Otomotivciler, 2023’ü en az hasarla kapatmak için kredi musluklarının açılmasını bekledikleri birinci yarıya odaklanacak. Seçim sonrasından umudu kesen markalar, araç siparişinden, yatırıma kadar önceliği birinci yarıya verecek.
En büyük ihracat pazarlarındaki daralma nedeniyle gelecek yıl iç pazarın her zamankinden daha değerli olacağını vurgulayan dal temsilcileri, satışları artıracak tek olumlu sinyali ise seçime kadar süreceği öngörülen nakdî genişleme siyasetinde görüyor. Bu periyotta açılacak kredi musluklarının talebi kısmen artırması bekliyor.
Belirsizliklerle dolu bir yıl olacak
Ekonomim.com’da Aysel Yücel’in haberine nazaran; Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) İdare Heyeti Lideri Cengiz Eroldu, otomotiv endüstrisinin sürdürülebilirliği açısından gelecek yıl iç pazarın her zamankinden daha değerli olacağını vurgulayarak, “Küresel ticaret ortamında tesir alanımız dışında olan birçok bahis var. Global raporlar önümüzdeki birkaç yılın da güçlü olacağını öngörüyor.
Burada değerli gördüğümüz konu, kendi tesir alanımızda olan ülkemizin iktisat ve dış ticaret siyasetlerinin sanayi faaliyetlerini koruyacak yapıda şekillendirilmesi. Bu devri en düzgün halde geçirmemiz için iç pazarın potansiyelini ortaya çıkaracak ortamın sağlanması önemli” açıklamasını yaptı.
Krediye erişim ve artan fiyatlar satışları frenledi
2022 yılında, enflasyonist baskı ve artan fiyatların yanı sıra otomotiv satışlarını frenleyen en değerli etkenlerden biri; krediye erişimde yaşanan zorluklar oldu.
Hükümetin nakdî sıkılaşma siyaseti kapsamında otomotivde krediye erişim hiç olmadığı kadar zorlaştı. Kredi müracaatlarında ret oranlarında rekor atışlar oldu.
Sektörün 2023 yılı içinse neredeyse tek umutlu olduğu bahis bu. Birçok otomotiv bölüm yetkilisi bilhassa 2023’ün birinci yarısında seçime kadar genişlemeci para siyaseti uygulanacağını ve kredi musluklarının açılacağını öngörüyor.
Seçim sonrasına denk gelen ikinci yarıdan umudunu kesen markalar, gelecek yılı daha az kayıpla atlatmak için üretimden tedarike, pazarlama bütçesinden yatırıma kadar birinci yarıya odaklanacak.
“Yukarıya hakikat artış tarafında kaygılarımız var”
Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği (ODMD) Derneği Lideri Ali Haydar Bozkurt, gelecek yıl enflasyonist baskı ve maliyet artışlarının talebi baskılamaya devam edeceğini öngörürken, seçim öncesinde krediye erişim konusunda bir rahatlama beklediklerini tabir etti.
2022’de, üretim maliyetlerindeki artış ve kurdaki hareketlilik nedeniyle fiyatlar evvelki yıla oranla yüzde 70’in üzerinde yükselmişti. ODMD Derneği Lideri Ali Haydar Bozkurt, “Dünya genelinde bir enflasyon var. Bu enflasyon güç başta olmak üzere maliyetlere yansıyor. Hasebiyle bir müddettir üretici firmalar arabalara Euro bazlı artırım yapıyor.
Şu anki seyir devam ederse bize gelen arabaların fiyatı döviz bazında artmaya devam edecek üzere görünüyor. Euro kuru da bu dönmede artmaya devam ederse o vakit üste gerçek meyilli fiyatların daha da yükseleceği istikametinde tasamız var” dedi.
“Araç bulunurluk sorunu sürecek”
Ali Haydar Bozkurt, 2022 yılında yaklaşık iki yıldır devam eden çip krizinin üzerine bir de hammadde sıkıntıları eklendiğini hatırlatarak, “Bazı hammaddelerde sorun devam ediyor. Çip krizi ile ilgili kimi ek yatırımlar var fakat bunlar tam devreye girmiş değil. 2023’te de şu anda yaşadığımız çip ve hammaddede sıkıntılarının devam edeceği görünüyor. 2023’te de bulunurluk sorunu devam edecek üzere duruyor” dedi.